Tilskæring af projekter – send lidt flere udgifter ind til PLST end 50 pct
Tilskæring af projekter letter arbejdet for alle.
Det letter arbejdet for både projektholder, LAG-bestyrelse, koordinator og PLST, at LAG skærer projekterne til, så vi har få udgifter og en støtteprocent tæt på 50.
Det giver mindre papirarbejde, da færre udgifter skal dokumenteres på både tilsagns- og udbetalingstidspunktet.
Tilskæringen kan i enkelte tilfælde give udfordringer, så projektholder får et mindre tilsagnsbeløb.
Projektholder kan opleve at få et lavere beløb i sit tilsagn end det, som bestyrelsen har indstillet. Det kan ske, hvis projektholder søger støtte til aktiviteter, som ikke er støtteberettiget, eller hvis projektholder sender dokumentation ind for priser, som er lavere end det, man har estimeret til i LAG-bestyrelsen. Så trækker PLST udgiften ud, da man kun får tilsagn til de dokumenterede økonomisk forsvarlige priser.
I fællesskab kan vi undgå ovenstående problem.
Det kan vi hvis projektholder/LAG ikke skærer udgifterne helt ned til 50 pct. men sender lidt flere udgifter ind. Hvis der opstår en situation, hvor PLST trækker udgifter ud, så vil der være andre indsendte udgifter, som formodentlig kan dække op til det beløb, som bestyrelsen indstiller. Dermed kan projektholder fortsat få det fulde beløb, som LAG har indstillet.
Særligt fokus på større reduktioner.
Hvis vi oplever at vi i en sag trækker mere end 20 pct af tilsagnsbeløbet ud, så kontakter vi koordinator og hører, om projektet har andre udgifter.
Denne tilgang havde vi også i den gamle programperiode, hvor vi også skar projekterne til. Vi vil dog ikke ringe ud hver gang, at vi trækker udgifter ud, da det vil få sagsbehandlingen til at trække ud.
Vi tager gerne imod feedback på ovenstående – og drøfter også problemets omfang og løsning på vores næste koordinatormøde, som er torsdag d. 12/9.